Spel guide
Här nedan hittar du de vanligaste tävlingarna som spelas i hotellrummen. Lite längre ner hittar ni de olika spelens regler om hur
spelet går till.
I många tävlingsspelen säger man D/K/R. På den senaste tiden från år 2010 har det tillkommit ytterligare två nya som kan tänkas dyka upp när någon
åker ut under spelomgången, nämligen resp och bomb. Det betyder som följande:
D = Donn
K = Kick
R = Rev (förkortat för Revenge, som betyder Hämnd)
res/resp = Respekt (kan variera från 1-3 beroende på hur mycket ägaren kräver)
b = bomb
Hos det amerikanska habbo hotellet (.com) kommer man att stöta på motsvarande till våra svenska "game over"-frågan som är följande:
p2p = Pay to Play, p2s = Pay to Stay
Det betyder att du donerar en eller flera möbler för att stanna kvar en omgång.
Om ni inte vet vad man gör på donn, kick och rev så kan vi förklara det här för dig.
På donn så ska man donera en möbel till domaren eller om ägaren är där så donera du till ägaren, men kolla alltid att
ägarens namn står i bytesfönstret för det finns vissa som försöker byta med dig och om du godkänner så får en annan person.
Så, kolla ALLTID vem du bytar med!!
På kick så kommer du att bli kickad från rummet och du hamnar då på framsidan.
Om du väljer rev så måste du donera ett eller flera möbler. Hur många beror på vad ägaren har bestämt sig att rev ska motsvara för att ni ska kunna stanna kvar
i spelomgången. När du har gjort det så får du lov att välja ut en av de som tävlar med dig och den du valde åker ut istället, om inte den personen
donerar förstås.
På res/resp så ger man 1-3 respekt till ägaren eller domaren. Hur många respekt man ska ge kan variera då alla vill inte ha så många respekt för ett spel som man har anordnat, men fråga gärna ägaren hur många man ska ge. är det 3 respekt så tycker jag att ni borde välja kick då ni slösar på era respekt för dagen när ni kan ge 1 respekt till era vänner istället. Men de tär upp till er!
Om man väljer bomben. Då donerar man ett viss antal möbler till speldomaren/ägaren (beror på vem som styr spelet) och vinner hela spelet per automatik. Då ni "exploderar" de andra spelarna på planen, dock räknas det inte om någon donerar sig kvar i spelet. Vilket innebär att spelet fortsätter.
Eftersom spelen blir bara fler och fler och det är jobbigt att scrolla ner så finns här en lista över spelen där ni klickar på den spel som ni vill lära er mer om, så kommer ni direkt till spelet.
Trevlig läsning!
Race
Först sätter sig fyra habbosar (eller fler) sig på varsin ledig stol inne på spelplanen.
Sedan frågar domaren om någon donnar, vilket betyder att man ger bort en möbel.
Om man donnar flyttas man fram ett steg eller flera steg, d.v.s att du har enklare att vinna tävlingen.
När man svarat på om man ska donna eller inte kommer domaren att räkna ner från exempelvis tre och nedåt. Här finns det olika varianter
att räkna ner. För att nämna några är det: 321go; 3, 2, 1, gooo; Eller så använder domaren skyltar ifall denne skulle bli mutad för att har
pratat för snabbt.
När startsignalen går ska man springa till den andra stolen mitt emot och sedan tillbaka. Snabbast tillbaka vinner!
Den som kommer sist tillbaka till sin stol förlorar och får frågan D/K (donera eller kicken/spark på baken).
I slutet kommer det att vara en person kvar i spelet och det är vinnaren, som kommer att få pris av domaren, eller går vidare till final.
Hinderrace
Nu har ni lärt er hur ett race fungerar på habbo hotell. Om ni som har ordnat race i ert rum och tycker att det blir för jobbigt när erfarna medlemmar
springer till lika att det blir för många omgångar att ni tappar räkningen efter fem. Då kommer här ett alternativ för att underlätta omgångarna i ert race, nämligen
Hinderrace.
Skillnaden mellan vanligt race och hinderrace är att det finns hinder på spelplanen som habbosar, som tävlar, måste ta sig över för att kunna vinna. Det finns alla möjliga hinder. För att nämna några: stolar, soffor, rollers, etc. På detta sätt gör det något svårare för deltagaren att ta sig fram till andra sidan och tillbaka och behöver inte lika många omgångar som vanligt race.
Tillbaka upp
Fallande möbler
Domaren kommer att släppa in ett antal personer som ska spela. När så många personer kommit in startas spelet.
Då kommer domaren att sätta ner stolar, soffor, mattor, etc och det gäller att ta en plats så snabbt så möjligt på dessa som läggs ner på spelplanen.
När det är två kvar, säger domaren oftast "en ruta mellan". Då ska man ställa sig mittemot den andra, som är kvar, att det blir en ruta mellan er två. Sedan kommer det att ställas en stol ner, och man ska så fort så möjligt sätta sig på stolen innan motståndaren gör det.
Hinner man inte sätta sig någonstans innan alla har satt dig så får man frågan D/K.
Spelet går alltså ut på att sätta sig på en stol/soffa så fort så möjligt!
Tillbaka upp
Modellz
Fyra habbosar ska sätta sig på stolar och sedan startas spelet.
När domaren säger t.ex "vinka". Då ska man vinka. Om han/hon säger "stå", då ska man ställa sig upp.
Sedan när domaren har avslutat alla "kommandon" så ska man sätta sig ner på sin plats och då kommer man att få lite kommentarer, som
t.ex "Du var fin och snabb". Efter kommentarerna så ska domaren utesluta vilka som går vidare och vem som åker ut ur spelomgången.
Förloraren kommer att kickas direkt eller få frågan D/K.
Tillbaka upp
Dice Battle
Det finns tre bås och ett finalbås. I varje bås finns det två tärningar, ett på varsin sida.
Man börjar i första båset. när dörren eller porten öppnas, släpps två personer in och sätter sig.
När domaren säger "Snurra rad 1" så ska de som sitter i bås 1 snurra på sin tärning.
Om den ena personen får nr 3 och den andra personen får nr 4. Då har den andra personen vunnit eftersom han/hon fått högre siffra
än motståndaren. Vilket betyder att det går ut på att få en högre siffra än sin motståndare. Inget gnäll om ni förlorar, för bättre lycka nästa gång.
Vinnaren av bås 1 går vidare till nästa bås. Personen som förlorade får d/k-frågan. Med utvecklingen som har skett på habbo hotell är det möjligt för
förloraren att säga "exit" för att ta sig ut till kön igen istället för sparken på baken ut från rummet. Så fortsätter man på det viset tills någon hamnar i finalbåset.
I finalbåset ska man snurra 3-5ggr på en tärning (beroende på vad ägaren har valt att man ska snurra vid finalbåset). Men hos vissa så har man 5 tärningar och då ska du snurra på alla de 5 tärningar på en gång.
Samtidigt som man snurrar så ska man räkna ihop siffrorna. Till slut blir det en summa. Denna summa avgör om man vinner ett pris eller inget alls.
Det beror helt enkelt på en lapp som domaren skrivit, som vanligtvis brukar sitta ovanför/bakom (beror på hur man ser på det) finalbåset på väggen.
Tillbaka upp
Klädbyte
Du går in och sätter dig på en valfri plats.
När alla spelare har kommit på plats kommer ägaren att säga lösenordet till genvägen som du ska använda för att återvända till
rummet utan att tränga sig bland alla som köar till klädbytet. Du hittar genvägen om du söker på ägaren till klädbytet. Då kommer du att se ett rum som heter genväg eller något annat som har med klädbytet att göra med.
Gammal metod
Rummet är låst med kod. Koden är lösenordet som ägaren viskade till deltagarna innan de lämnade rummet för att byta om.
Sen säger domaren ett tema, dvs vad du ska klä ut dig till, som t.ex djur.
Då ska du gå ut från rummet och sedan byt om till något djur och det är alltid bra att skriva på mottot vilket djur man är.
Ny metod
Med utvecklingen som har skett på habbo hotell så har sättet att byta om förändrats sen 2010, vilket innebär att ni behöver inte lämna
rummet för att byta om. Det ni skall göra är att klicka på er habbogubbe, sen "Byt klädstil", eller vad den nu står på den. Sedan är det bara att byta om till något som har med temat att göra.
Hur byter man om? oldschool från 2003-2009
När du har gått ut från rummet så befinner du dig på framsidan och på framsidan finns det ett antal ikoner längst ner.
Det finns ett ansikte med en text bredvid där det står "Min habbo Image", konsol, din myntbörs, navigatorn, köpa hc medlemskap och den blåa frågetecknet. Den du ska använda för att byta om är "Min habbo Image". Klicka på den en gång så dyker en ny ruta upp.
När du har klickat på "Min Habbo Image" så ser du en habbogubbe med kläd-, sko-, frisyr-, ansikts- och färgval.
För att byta kläder/skor/frisyrer/färg så klickar du på pilarna som finns på varje ruta så ser du att det ändras på habbogubben.
Ett tips innan du spelar klädbyte:
Kolla igenom vilka kläder, skor, mössor/frisyrer & byxor det finns så lyckas du få så bra som möjligt på tävlingarna.
Tillbaka upp
Frågesport
Detta spelet går nämligen till så här att du går in på spelplanen och sätter dig på en valfri stol.
När domaren stänger iglooporten, zinkporten eller robustdörren, beror på vad det är för port som ägaren har vid kön, så börjar spelet.
Domaren kommer säga ett ämne som t.ex Habbo. Då kommer han/hon att ställa en fråga om just habbo hotell.
När domaren har ställt sin fråga ska du svara rätt på frågan. Den som svarar rätt får flyttas fram. Det kan även vara så att den som svarar
rätt och är först av alla kommer även att flyttas fram.
Det gäller att svara rätt på frågan och stava det rätt, men det kan variera hos varje frågesport, om stavningen ska vara korrekt.
Förste man eller kvinna, pojke eller flicka, som kommer fram till slutändan vinner. Om det är utan final vinner man direkt, annars går man vidare till final.
Tillbaka upp
Kylskåpsrundan
Det går till så här att när du kommer in ska du ställa dig på led framför kylen. När det har kommit ett viss antal habbosar till spelet, då börjar det.
När domaren roterar på kylskåpet så ska du ddubbelklicka på kylen. Då kommer du att få något i din hand som t.ex en morot.
Om du ser lappar i spelrummet så ska du leta upp en lapp där det står vad de olika drycker från kylskåpet innebär. Det kan se ut på olika sätt, men vanligast är:
- Dricka (mjölk & svartvinbär) = Vidare
- Morot = Game over
- Glass = Välj någon som ska ut
Ett tips är att hålla kvar lappen uppe så ser du vad som sker när du har fått glassen, vattnet eller moroten i din hand. För många som får glassen kan det bli svårt att välja
ut just en deltagare. Många anser att man väljer just vanlig habbomedlem framför hc, men i mitt fall väljer jag nog hc framför vanlig habbomedlem i detta spel. Men
det är inte lätt att välja ut en person när man blir mindre och mindre.
När du har tagit något från kylen en gång och fick en dryck som tar dig vidare i spelomgången. Då ska du gå tillbaka och ställa dig sist i ledet via en teleport. Så går
det om och om igen tills det blir en kvar.
Priset kan variera från ägare till ägare. Hos vissa kylskåpsrundor ska du snurra på en tärning 5ggr. Några ger priset direkt. Med några andra ska du snurra på tärningen en gång.
Tillbaka upp
Bingo(Lotto)
Bingo går nämligen till så här att man går in och sätter sig vid en av stolarna som har en tärning nära sig.
När alla platser med tärning är fullsatta kommer domaren/ägaren kolla om deltagarna är redo. Så fort domaren/ägaren snurrar på sin tärning så ska ni göra detsamma, dvs. snurra och sätta spinn på er tärning.
Det gäller att få samma siffra som domarens tärning.
När man har fått precis samma siffra som på domarens tärning ska man snabbt ropa bingo och då är man vidare till nästa omgång.
Men kulle man komma sist blir det tyvärr game over och får frågan "d/k?".
Sedan fortsätter det så tills det är en tävlande kvar. Den siste kommer förmodligen att snurra på en tärning fem ggr och på en lapp står
säkert priserna, men det varierar från spelrum till spelrum.
Tillbaka upp
Inte Nudda Bardisken/väggen
Det här spelet går ut på att inte nudda bardisken först, dvs. man ska inte komma fram till bardisken först av alla, utan man ska komma sist till bardisken så har man vunnit spelet. Det finns en del spel som har "Inte Nudda väggen", vilket är precis detsamma som "Inte nudda bardisken".
Man börjar med att gå in och sätter sig på en ledig stol. Varje stol representerar ett nr från 1-6. Vilket nummer som är nr 1 och nr 6 är det bara att fråga ägaren/domaren så talar de om för er vilken stol som är nr 1. Sen är det bara att räkna så ser ni vilket nummer ni är i spelet.
När alla platserna är tagna börjar spelet genom att domaren snurrar på tärningen. Numret som tärningen hamnar på flyttas stolen fram ett steg närmare bardisken. Sen håller det på så att tärningen snurrar, en stol flyttas fram, tärningen snurras, en stol flyttas fram. I en del spel så får man lov att stjäla motståndarnas stol så att man själv inte förlorar. Så vill man veta om man får stjäla
motståndarnas stol så är det bara att fråga domaren så får ni ett svar.
Till slut när en stol har nått väggen eller bardisken så får deltagare, som sitter på stolen, frågan "d/k/r?".
Om man donerar så är man kvar i spelet, väljer man däremot kick så sparkas man ut från rummet och om man väljer rev så donerar man först ett viss antal möbler sen får man välja en valfri motståndare som åker ut.
Må den bäste vinna! Bättre lycka nästa gång!
Tillbaka upp
Inte nudda golv (Don´t Touch the Floor)
Det här spelet är väldigt lik ovan, inte nudda bardisken/väggen, men har flyttats från stolar till golvet. Detta spel går ut på att hålla sig "vid liv" i spelomgången genom att stå på
mattor som skydd mot det farliga golvet. När ett viss antal habbosar är på spelplanen och porten/dörren stängs, då startar spelomgången.
Domaren/ägaren kommer då att snurra på en tärning. Beroende på vilken siffra som tärningen visar kommer mattan att försvinna eller dyka upp igen. Vilken matta som är vilket
nummer kan ni antingen fråga ägaren/domaren eller leta upp en lapp som ägaren har gjort en geografisk karta över spelplanets mattor.
Exempel: Tärningen spinner och landar på nummer fem. Då kommer nummer fem att försvinna från spelplanen. Alla som står på matta nr fem måste har gått till en annan
matta innan nr fem försvann. För den som står kvar när mattan nr fem har plockats undan, och nuddar golvet, åker ut ur spelomgången. Nästa nummer landar tärningen på nummer tre. även den plockas undan och habbosar där måste ta sig till en annan matta för att vara kvar i spelomgången. Nästa nummer är fyra. Nästa nummer blir ett. Nästa nummer blir tre, vilket innebär att matta nummer tre återvänder till spelplanen.
Sista deltagaren som lyckats hålla sig kvar "vid liv" i spelomgången vinner ett pris. Om det finns ett mellansteg före prisutdelningen som t.ex. snurra en tärning, gissa vilket nr tärningen kommer att landa på, etc. beror på vad rummets ägare har bestämt sig att vinnaren ska göra innan priset ges.
Tillbaka uppn
Himmel eller Helvete
Detta är ett spel som har börjat synas mer och mer på habbo hotell, speciellt borta hos det sammanslagna amerikanska hotellet (.ca, .com.au, .com.sg, .com och .co.uk för fyra år sen). Det går ut på att med hjälp av en BB-teleporter (teleportern från Battle Ball kategorin) att ta sig till antingen den säkra (heaven) eller osäkra sidan (hell).
Först släpps många habbomedlemmar in på spelplanen och inväntar startsignalen, som innebär att porten/dörren till spelplanen stängs. Sedan gäller det att hålla utkik efter en BB-teleporter som kommer att landa någonstans inne på spelplanen. Här är det slumpen som avgör om ni hamnar på den säkra eller osäkra sidan. Om man kommer till den säkra sidan, är man vidare i spelet. Medan hamnar man i det osäkra området är man ute ur spelet och kan i många fall säga "exit" för att ta er ut till kön.
Så håller det på tills det är en deltagare kvar i spelet som vinner ett pris. Däremot om det är två deltagare kvar och båda kommer till den osäkra sidan så vinner ingen. Så detta spel handlar det lite om tur, då det är slumpen som avgör.
Slut på spelguiden, hoppas att du har fått lära dig ett eller flera spel som spelas inne på habbo hotell.
Tillbaka till toppen av sidan